Biuro Prasowe
Komunikaty prasowe

   działalność studencka
   nagrody i osiągnięcia
   oferta edukacyjna
   inwestycje
   konferencje naukowe
   uczelnia dla regionu
   rankingi
   spotkania oficjalne
   sport
   imprezy otwarte

Galeria

Kontakt dla mediów


Znajdź komunikaty
Archiwum Prasowe
  2017
  2016
  2015
  2014
  2013
  2012
  2011
  2010
  2009
  2008
  2007
  2006
  2005
  starsze komunikaty


Politechnika Gdańska >  Biuro Prasowe  > Komunikaty Prasowe > Komunikat Prasowy

Eco CarPG potrzebuje wsparcia, by wyruszyć do Londynu2017-03-16

Ten pojazd przyciąga spojrzenia nawet wtedy, gdy otaczają go najnowsze modele mercedesa, audi i corvette. Zbudowany przez studentów Politechniki Gdańskiej Eco CarPG z dumą prezentuje się na targach samochodowych i imprezach edukacyjnych, zwracając uwagę na problem ekologii w motoryzacji. Celem jego konstruktorów jest przetestowanie możliwości maszyny podczas konkursu Shell Eco-marathon w Londynie, ale przed nimi jeszcze długa droga.

Eco CarPG to proekologiczny pojazd elektryczny zasilany ogniwem wodorowym. Najnowszy model ma wymiary 3000x800x500 mm, masę ~40 kg, trzy koła, nadwozie samonośne monocoque z włókna węglowego, pakiet ogniw paliwowych typu PEM firmy Horizon o łącznej mocy 500 W i napięciu 18 V oraz silnik Maxon 200 W o sprawności 94%. Wyposażony jest w hydrauliczne dwuobwodowe hamulce, układ odzysku energii podczas hamowania wykorzystujący superkondensatory i pięciopunktowe pasy bezpieczeństwa.

Maszynę zbudowali członkowie Międzywydziałowego Koła Naukowego „Eco CarPG” Politechniki Gdańskiej, którzy stale modyfikują swoje dzieło. Zainstalowali w nim między innymi autorski układ elektroniczny sterujący napędem. Kierowca uruchamia go przyciskiem, a sterownik dobiera prąd zasilający tak, aby wykorzystać mapę sprawności silnika. Konstruktorzy chcą wziąć udział w tegorocznej edycji rajdu Shell Eco-marathon, który odbędzie się w dniach 25–28 maja w stolicy Wielkiej Brytanii. Ten prestiżowy konkurs co roku gromadzi ambitnych konstruktorów ekologicznych pojazdów z całego świata.

– Zawody polegają na osiągnięciu jak największego przelicznika liczby kilometrów na jednostkę nośnika energii – wyjaśnia Bartłomiej Ząbek, prezes MKN Eco CarPG. – Z reguły wyniki są przeliczane na litr benzyny, a w niektórych kategoriach także na kilowaty. Nasz pojazd brał już udział w trzech edycjach konkursu, w 2014 i 2015 r. w Rotterdamie oraz w 2016 r. w Londynie. Za każdym razem przechodziliśmy dociekliwą i drobiazgową inspekcję techniczną dopuszczającą do startu, a podczas dwóch edycji byliśmy na trasie – opowiada.

Największym wyzwaniem stojącym przed wynalazcami jest teraz zebranie funduszy na transport pojazdu i członków koła biorących udział w zawodach do Londynu oraz dalsze udoskonalenie konstrukcji.

– Brakuje nam środków na profesjonalne lakierowanie nowego nadwozia i zbudowanie hamowni, która pozwoli na dopracowywanie układu napędowego. Potrzebujemy osprzętu do instalacji wodorowej oraz udoskonalonych części, przydadzą się również materiały do laminowania, potrzebne praktycznie na każdym etapie budowy – wylicza Robert Richter, wiceprezes koła i główny konstruktor Eco CarPG.

Brakująca kwota wynosi około 20 tysięcy złotych, dlatego członkowie koła szukają sponsorów chętnych do wsparcia ich projektu, oferując w zamian szeroko zakrojoną współpracę promocyjną. O potencjale Eco CarPG można się było przekonać podczas Festiwalu Temperatury im. Daniela G. Fahrenheita, Gdynia E(x)plory Week czy Pomorskiego Festiwalu Nauki, a nawet w trakcie Warsaw Moto Show 2016.

– Przeszliśmy długą drogę od prototypu pojazdu do wersji dopracowanej, którą w tej chwili kończymy budować i wiążemy z nią ogromne nadzieje na osiągnięcie dobrego wyniku podczas Shell Eco-marathon – zapewnia Richter.

Dziś można na własne oczy zobaczyć Eco CarPG i spotkać się z jego twórcami. Pojazd ma swoje stoisko podczas organizowanej przez Pomorską Radę Federacji Stowarzyszeń Naukowo-Technicznych Naczelnej Organizacji Technicznej w Gdańsku konferencji „Transport elektromobilny w obsłudze podróży miejskich w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk – Gdynia – Sopot”. Uczestniczą w niej również pracownicy naukowi Politechniki Gdańskiej. Konferencja trwać będzie od godziny 10.00 w Domu Technika przy ulicy Rajskiej 6 w Gdańsku.

poleć znajomemudrukuj